Wednesday, July 4, 2012

Rambut Gugur Selepas Bersalin

Pasti ramaikn ibu2 yg baru melahirkan mengalami masalah ini kn...termasuklah sy....bila sikat haruslah penuh dekat gigi2 sikat...naik seram tgk kn....lagi2 bila lepas shampoo....wahh...lama2 boleh gondol kepala ni hehe...masalah ini berlaku selepas 2-3 bulan ibu melahirkan bayi.

Mengikut kata org2 tua kata :
  • bayi mula menyemburkan air liur nya tu...lagi banyak dia sembur2 lagi banyak lah rambut si ibu tu gugur....tp apa kaitannya air liur dengan rambut kn...
Dari segi fakta pulak :
  • wanita mempunyai 100 ribu helai rambut. dan 100 helai setiap hari akan gugur....wah gila banyak...
  • pertambahan hormon estrogen ketika si ibu hamil membuatkan lebih banyak rambut tumbuh. terdapat sedikit rambut yg berehat. dan ketika hamil, si ibu akan mendapati rambutnya tumbuh dengan sihat.
  • selepas bersalin jumlah hormon estrogen ini akan menurun dan kembali ke paras normal, lebih banyak lah rambut dlm keadaan berehat ( gugur )
  • 2-3bulan selepas itu si ibu akan mengalami masalah keguguran rambut disebabkan perubahan hormon ini.
Oleh itu ape yg perlu ibu2 buat??
  1. Potong rambut pendek sedikit utk mudah diurus.ni dok asek ngutip rambut kat lantai je.
  2. Gunakan shampoo yg mengandungi Vit-B, ada khasiat dr bunga telang,atau cream yg berasaskan minyak kelapa.
  3. Guna sikat rambut yg lembut...elak menyikat semasa rambut basah.
  4. Ambil makanan berkhasiat dan ade vit-b,protein,zat besi



2 comments:

  1. haha..bila nak ngondol kan kepala ni..rimas2

    ReplyDelete
  2. sabtu ni lah nk g gondol kn...rimas rs...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...