Tuesday, September 18, 2012

Pil Noriday Bagi Ibu Yang Menyusukan

Kisahnya bila 1st period menjelma.....

Ok bila dah sampai masa datangnya period ni selepas melahirkan...haruslah kene berhati-hati dari segi perancang keluarga....bukan apa kes saya ni 'cesarean section' payah nak jaga.....Doctor pun nasihatkan supaya merancang dan menjarakkan kelahiran selama 2-3tahun dulu untuk kebaikan diri sendiri jugak...luka dalam tu tak tahu macam mana....bekas luka pun masih terasa lagi peritnya..

Jadi saya dan En Hubby pun dok berbincang dan saya ambil pil perancang ini....saya tak mahu ambil risiko bila terjadi insiden yang tak diingini...siapa kata tak mahu tambah anak?? saya sangatlah mahu..cuma memandangkan keadaan diri ni, kenalah jaga kesihatan diri dulu..itu yang penting.....

Kenapa ambil pil???
Tak takut gemuk ke???
Kenapa tak rancang sendiri???
Tak takut susu kering???

Ooooo ini lah soalan-soalan yang saya dengar.....ngeri jugak pikir bila ada apa-apa terjadi dari segi berat badan tu semua....tetapi saya nekad & tawakal....saya hanya mampu berdoa kepada Allah mudahan saya diberikan rezeki lagi...tak kira lah dari segi tambahan zuriat, rezeki susu untuk Adeeb Irfan dan sebagainya...Dia yang menentukan semuanya...kita hanya mampu merancang... :) :)

Sebab itu saya amil pil Noriday ni....kebanyakan pengguna yang sudah menggunakannya kata pil ini tidak mengganggu penghasilan susu badan kita....yang penting jangan skip makan....ikut peraturan....makan pada waktu yang sama....pil ini juga tiada waktu rehat pengambilannya....terus makan walaupun kita tengah datang haid...

Sebelum ini memang saya tak ambil apa-apa pil perancang....tetapi rasa hidup seharian dalam dilema hehehe....boleh ke gitu....pula masa 6bulan pertama memang tiada haid....lagi lah risau....harap haid saya lepas ini kembali normal....



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...