Friday, October 19, 2012

Cloth Diapers ( CD )

Ok ini kisah bila Ummi dah mula nak menceburkan diri dalam dunia ber CD.. (cloth diapers) 


Apa itu CD ( Cloth Diapers )???


CD aladah lampin moden yang kini semakin popular untuk si manja
mempunyai corak yang menarik


 Adakah saya bersedia????

Haaaa bab bersediakah saya untuk full ber CD??? takat ni saya baru berjinak-jinak untuk mencuba CD ini dan kini baru memiliki 5keping CD untuk saya praktikkan dan saya plan untuk guna pada hujung minggu @ pada waktu malam dulu.....untuk bekalan di rumah babysitter, saya masih bekalkan pampers pakai buang...

Apakah tujuan saya untuk ber CD???


Tujuan ber CD ni bukan sebab terikut-ikut trend, tetapi saya nak menyelamatkan dunia dari bahan pencemaran yang kita buang daripada pampers pakai buang ni....

selain tu juga saya nak berjimat ;) tengok tu, untuk permulaan memanglah kita perlu kos yang agak tinggi, tetapi untung nya boleh guna untuk jangka masa panjang ;)

banyak ni target untuk belanjawan 2013 keluarga saya ehehhee


Adakah saya cukup masa untuk menguruskan CD???


Bab menguruskan CD ni dan masa tu, saya rasa boleh di adjust....sebab bukan susah mana pun untuk cuci CD ni...lagi pun CD boleh dicuci dengan menggunakan mesin basuh ;) 
tengok contoh di atas ;p

Apa kebaikan CD???


dari segi kebaikan, kelebihan tu semua yang saya baca ia amat berbaloi dan tak akan menyesal bila kita bertukar pada CD ni....benarnya memang jimat sangat ;p


Cara mudah untuk menggunakan CD


Saiz CD 


Saiz S


Saiz M



Saiz L

Jadual Penggunaan CD

Ini merupakan cadangan jadual penggunaan CD harian untuk si manja. 

7am - 10am - 1CD+1 insert
10am - 1pm - 1CD+1 insert
1pm - 4pm - 1CD+1 insert
4pm - 7pm - 1CD+1 insert
7pm -12pm - 1CD+2 insert
12pm - 7am - 1CD+2 insert

kiranya untuk penggunaan 24jam, kita memerlukan 12CDs bagi penggunaan sepenuhnya ;)
sesuai untuk berat bayi 3kg - 13kg ;)

Sabun yang sesuai untuk CD


Lain detergen yang TIDAK digubal untuk lampin kain TETAPI dikatakan selamat untuk kain lampin

(Telah dicuba / diuji oleh orang lain)

BabyOrganix Kids Wear Liquid Cleanser
Cosway Kiddiewash
Might Detergent
Fab
Trojan
Kuat Harimau
cosway ecomax - for cp and cd





Ingat!!!!!

cuci 3kali sebelum kita menggunakan CD

kenapa???

untuk hasil serapan yang lebih baik....

semakin kita kerap menggunakannya & cuci, hasil serapan CD akan lebih baik ;)



#Sumber rujukan saya untuk menceburkan diri dalam ber CD dan tips untuk menguruskan CD

1) Cloth Diapers Malaysia
2) One Stop Nur Iman Shop

# tunggu.... nanti saya upload model CD montok saya ;)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...